fbpx

Godmorgon och välkomna till vecka 17

Godmorgon och välkomna till vecka 17.

Denna veckan har vi på Ryggcentrum Lund klinikmöte tisdagen 21 april kl 12-14 samt vi har utbildning och träning onsdagen 22 april kl 10.45-13.45 och därför håller vi stängt dessa tider. Övrigt är vi på plats som vanligt på våra ordinarie öppettider.
Vi har akuttider lediga denna veckan till kiropraktor, psykolog, fysioterapeut och massageterapeut. Boka på hemsidan www.ryggcentrumlund.se eller ring 046-46046012 så hjälper vi dig.

IMG 7556

Tips till dig som arbetar hemifrån

Här kommer några tips till er som arbetar hemifrån.

Senaste veckorna har många undrat om vad man själv kan göra för att förbättra ergonomi där hemma nu när allt fler arbetar hemifrån.

Här är några tips:

  • Sitt vid ett skrivbord eller köksbord och undvik soffan.
  • Har du en laptop kan du ställa den på några böcker så att skärmen kommer i ögonhöjd. Det förutsätter förstås att du använder ett externt tangentbord och mus. 
  • Har du en extern skärm är detta ännu bättre. En större skärm är ofta bättre för ögonen förutsatt att den är rätt inställd. 
  • Använd din mobiltelefons timerfunktion till att larma efter ca 40–60 minuter och res dig upp och ta en kort paus. Passa då på att göra några hemmasysslor så att du får aktiverat dina leder.
  • Har du höj- och sänkbart bord så alternera gärna mellan att stå och sitta. Byt position med ca 30–60 minuters intervall.
  • Om du har några telefonmöten inbokade så kan du gå runt i lägenheten/huset samtidigt. Använd hörlurar för att skona nacken.
  • Om du har mycket som ska läsas så kan du variera mellan att sitta och ligga ner. Det finns även lässtativ för att placera böcker med viss lutning som minskar behovet att luta huvudet framåt över boken.
  • Ta gärna några promenader under dagen. Om det finns möjlighet, motionera gärna under dagen. Ta en löprunda, cykla eller testa gärna ett av utomhusgymmen.

Hälsningar från Ryggcentrum Lund.

arbeta hemifrån covid 19

Folksam - ny samarbetspartner

Har du en sjukvårdsförsäkring hos Folksam så kan du använda den till behandlling hos våra kiropraktorer, fysioterapeut och psykolog. Innan besöket så kontakta din vårdplanerar hos Folksam sedan ordnar vi resten. Länk till Folksam sjukvårdsförsäkring. Välkomna. 

Folksam

Är det säkert att gå på behandling

God kväll🌜

Vi har fått frågan om det är säkert att gå på behandling hos oss på Ryggcentrum Lund. 

Som alltid håller vi god hygien som för oss är en självklar del i en mottagning som arbetar med hälsa. Vi har förstärkt med handsprit i väntrummen som vi rekommenderar att använda före och efter besöket. Sprid gärna ut er i väntrummet. Vi håller oss fortlöpande uppdaterade angående den information och de riktlinjer som kommer från den svenska folkhälsomyndigheten.
Har ni minsta symtom som kan ge misstanke om Covid-19 infektion så ring 046-4601266 eller skriv ett meddelande till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så avbokar vi er tid.

Vi finns på plats och ni är välkomna https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t80/1/16/1f64f.png"); background-repeat: no-repeat no-repeat;">🙏

havet

Vårda sin psykiska hälsa under Coronautbrottet

Hur kan man vårda sin psykiska hälsa under Coronautbrottet?

I dessa dagar med massiv rapportering kring Covid-19 påverkas många av oro och ångest.

WHO har publicerat ett dokument kring hur man hanterar stress och oro under utbrottet. Några av de viktigaste punkterna är:

  • Sök information för att kunna följa myndigheternas rekommendationer för att vidta praktiska åtgärder för att skydda dig själv och dina nära och kära.
  • Sök ny information på specifika tidpunkter under dagen istället för ständiga uppdateringar
  • Håll dig till public servicekanaler eller myndigheternas hemsidor. Undvik att läsa, lyssna, tittat på nyheter som får dig att känna dig ångestfylld. Avstå sociala medier om det gör dig mer orolig.
  • Håll kontakt med personer du bryr dig om per telefon, videosamtal, e-post eller sociala medier. Att upprätthålla sociala kontakter får oss att må bättre när vi måste vara hemma mycket mer än i vanliga fall.
  • Om du sitter i karantän eller självisolerar dig; se till att både hålla rutiner och ha en viss variation varje dag. Kanske kommer du att märka att du får massor gjort.
  • Se till att få dagsljus och komma ut varje dag.
  • Ät bra mat och ta god hand om dina fysiska och psykiska behov.

Om du känner att du behöver ytterligare stöd och hjälp kan du kontakta vår leg psykolog Malin Bäckman för ett bokat samtal. Det finns även möjlighet att boka ett möte via telefon alternativ videosamtal. Kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för att boka en tid.

emoij virus

Copyright © 2020 Ryggcentrum Lund
Webbsida av Joomlaproffs.se