fbpx

Träningstips!

Tränar du regelbundet och fastnat lite med gamla vanor och problem? Eller behöver du hjälp med att komma igång efter en period av mindre aktivitet?

Jesper har tränat olika idrotter, styrketräning och konditionsträning i mer än 10 år och har gedigen erfarenhet av att lägga upp träningsprogram. Han håller pass i CrossFit-liknande klasser och har hjälpt hundratals personer med sin träning. För att optimera sin träning behöver man ofta element av andra områden. För löparen kan man få stor nytta av styrketräning för sin löpträning. Om man endast styrketränar för att bli stark behöver man ofta även lägga till andra övningar än de man alltid gör. 

Om du upplever att du vill få hjälp med din träning, antingen på en nybörjarnivå eller som erfaren idrottare, så kan du höra av dig till fysioterapeut Jesper.

physiotherapy 595529 1920

Tight muskel?

"Min nacke känns alltid så stram, jag hade bara behövt att någon kunde trycka ut så jag kan slappna av". Massage och manuell behandling kan definitivt användas i många fall men tyvärr kan inte varje person hinna med en behandling om dagen som man kanske hade velat ha. Man har dessutom lärt sig genom livet att man ska stretcha ut den muskel som är stram eller tight. Dessvärre är det sällan så enkelt som att lägga ner några minuter var dag med att stretcha ut. I många fall där man ser stelhet kring en led så är det ofta någon form av svaghet i muskulaturen kombinerat med en för svår belastning. Då blir muskeln överbelastad och därmed kan upplevas som stram. 

Om du känner igen dig med stelhet så kom in till Jesper, vår fysioterapeut, så hjälper han dig med att du ska få rätt verktyg att använda för en bättre vardag!

back pain 1491801 1920

Den perfekta hållningen

“The best posture is your next posture” är ett citat många börjar använda sig av mer och mer inom vår bransch. Tanken grundar sig i att det helt enkelt inte finns en perfekt hållning för alla att använda sig av. Varje person är unikt formad och beroende på vad man gör under sina vakna och sovandes timmar kommer denna formen även ändras med åren. Så glöm allt vad den gamla generationen sa om att sitta spikrakt, sträck på dig, brösta upp och kom ihåg att variation är nyckeln. Vissa får ont i höft och rygg av att stå medan vissa får ont i axlar och nacke av att sitta. Vissa ryggar mår väldigt bra av att böja sig framåt medan andra vågar inte sitta ner mer än några minuter.

För att du ska hitta ditt sätt att fungera på så behöver man göra en bedömning över dina förutsättningar, svagheter och styrkor. På vår klinik finns vår fysioterapeut Jesper Börjesson som gärna hjälper dig och hitta rätt väg för dig. Välkomna:-)

Hållning 2

Återkommande ryggbesvär

Ländryggssmärta (Lumbago) är enligt World Health Organization den största orsaken till aktivitetsnedsättning och arbetsfrånvaro i många delar av världen. I Sverige är det många personer som drabbas av akut smärta i ryggen som kan vara katastrofalt i ens vardag. För många så övergår besvären efter en viss tid och kan hjälpas till med rätt behandling av en fysioterapeut, kiropraktor eller annan kunnig vårdgivare. Dessvärre är det vanligt med återkommande besvär med jämna och ojämna mellanrum. Som gemene man och kvinna kan det då vara svårt att veta hur man ska ta sig an detta. I de flesta fallen finns det olika verktyg man kan använda sig av för att förhindra, förebygga och förbättra. Vår fysioterapeut Jesper arbetar till stor del med att man ska få verktyg såsom träning, ergonomi och underlättande rörelser för att du som person ska kunna fungera på det sättet du behöver. I vissa fall behöver man stärka upp muskler och andra strukturer. I andra fall behöver man jobba med rörelsemönster för att man ska underlätta den aktivitet som kroppen utför.

Om du har ryggsmärta, speciellt återkommande, hör av dig till oss på Ryggcentrum Lund för att boka en tid. Ring till receptionen på 046-4601266 eller kika in på ryggcentrumlund.se så hjälper vi dig.

Ryggrad

Copyright © 2020 Ryggcentrum Lund
Webbsida av Joomlaproffs.se