fbpx

Vårda sin psykiska hälsa under Coronautbrottet

Hur kan man vårda sin psykiska hälsa under Coronautbrottet?

I dessa dagar med massiv rapportering kring Covid-19 påverkas många av oro och ångest.

WHO har publicerat ett dokument kring hur man hanterar stress och oro under utbrottet. Några av de viktigaste punkterna är:

  • Sök information för att kunna följa myndigheternas rekommendationer för att vidta praktiska åtgärder för att skydda dig själv och dina nära och kära.
  • Sök ny information på specifika tidpunkter under dagen istället för ständiga uppdateringar
  • Håll dig till public servicekanaler eller myndigheternas hemsidor. Undvik att läsa, lyssna, tittat på nyheter som får dig att känna dig ångestfylld. Avstå sociala medier om det gör dig mer orolig.
  • Håll kontakt med personer du bryr dig om per telefon, videosamtal, e-post eller sociala medier. Att upprätthålla sociala kontakter får oss att må bättre när vi måste vara hemma mycket mer än i vanliga fall.
  • Om du sitter i karantän eller självisolerar dig; se till att både hålla rutiner och ha en viss variation varje dag. Kanske kommer du att märka att du får massor gjort.
  • Se till att få dagsljus och komma ut varje dag.
  • Ät bra mat och ta god hand om dina fysiska och psykiska behov.

Om du känner att du behöver ytterligare stöd och hjälp kan du kontakta vår leg psykolog Malin Bäckman för ett bokat samtal. Det finns även möjlighet att boka ett möte via telefon alternativ videosamtal. Kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för att boka en tid.

emoij virus

Flera terapeuter anslutna till sjukvårdsförsäkring

Visste du att Ryggcentrum Lund samarbetar med flera försäkringsbolag som erbjuder Privata sjukvårdsförsäkring. Några nyheter är att vår psykolog Malin Bäckman och fysioterapeut Katja Junge nu är anslutna till Skandia. Falck Healthcare har också anslutit vår fysioterapeut. Till kiropraktorerna Laszlo Halasz och Tanja Sjögren kan ni gå med samtliga försäkringar som Ryggcentrum Lund samarbetar med. Ni kan även läsa mer om våra samarbetspartner på hemsidan.

Kom ihåg att ni alltid ska kontakta ert försäkringsbolag innan ni bokar tid. Då får ni ett ärendenummer som Ryggcentrum Lund sedan använder för hantering av ärendet med försäkringsbolagen. Välkomna

Ny börjar vårens Yoga drop-in

Hej allihopa. Dags för vårens Yoga drop-in.

Tänk på att du bör ha provat Yoga vid tidigare tillfällen för att du enklast kan delta i gruppen. 

Följande drop-in finns för våren 2020:

Hatha yoga drop-in

Tisdagar kl 18.00-19.00
21 januari till 31 mars, uppehåll vecka 8

Längd: 60 min
Pris: 170 kr

Onsdagar kl 07.30-08.15
22 januari till 1 april, uppehåll vecka 8

Längd: 45 min
Pris: 130 kr

Instruktör: Maria Lindgren

Hatha/MediYoga mix drop-in

Torsdagar kl 17.30-18.30
23 januari till 2 april, uppehåll vecka 8

Längd: 60 min
Pris: 170 kr

Instruktör: Juan Carlos, MediYoga terapeut

Juan Carlos och Maria Lindgren

Ny kiropraktor kollega

Vi kan med glädje meddela att leg kiropraktor Tanja Sjögren blir vår nya kollega på Ryggcentrum Lund från och med måndagen den 3 februari. Tanja har tidigare arbetat på Pluspraktik i Kristianstad och senast året har hon varit på Victoria vård & hälsa i Limhamn. För närvarande vidareutbildar sig Tanja inom kiropraktisk behandling av barn och när hon är färdig kommer hon även att få en Master´s degree, Chiropractic Peadiatrics från McTimoney College of Chiropractic, United Kingdom. Det går redan nu att boka tid till Tanja på hemsidan. Välkomna

kiropraktor Tanja Sjögren

Hållbara nyårslöften

Nyårslöftet är en signal om hopp, att tänka att livet ska bli bättre skänkerglädje och framtidstro. Många har dock erfarenheten att nyårslöften inte funkar. Ofta beror det på att man inte tänkt igenom sitt löfte. I den första stora svenska studien om nyårslöften för några år sedan höll drygt hälften av deltagarna sina löften. Vägen till framgång är planering och tydliga mål. För att du ska lyckas:

Sätt konkreta mål. Ju vagare löfte desto större risk att skjuta det på framtiden. Om du vill börja springa är det klokt om du har joggingskorna inköpta. 

Ha positivt utformade nyårslöften. Fokusera på det du vill uppnå och undvik ord som alltid, aldrig och inte. Att löva sig själv för mycket kan paradoxalt nog leda till ökad risk att man inte håller löftet på sikt. 

Sätt ribban lagom högt. Fråga dig själv och andra om målet är realistiskt att uppnå på ett års tid. Bryt sedan ned ditt mål i konkreta mätbara delmål. 

Belöna dig själv när du lyckas. När du lyckas med ditt första ”mini-mål”, kom ihåg att ge dig själv en belöning. 

Ta bakslag med ro. Alla upplever någon gång bakslag när man försöker etablera en ny vana. Det betyder inte att man är tillbaka på ruta ett. Att analysera och lära av sina misstag är en nyckel till framgång. 

Lycka till!

Malin Bäckman

Leg psykolog

Nyårslöfte 1

Copyright © 2020 Ryggcentrum Lund
Webbsida av Joomlaproffs.se